Het mooie van een relatiegeschenk weggeven is dat de degene die het krijgt er niet om heeft gevraagd. Het voelt altijd goed om iets onverwacht te krijgen. En dan ga je ook meteen op zoek naar een reden. Geef je een geschenk, dan kun je ook maar beter alvast een reden geven. Dat stelt de krijger van het cadeau meer gerust. Je kunt bijvoorbeeld een notitie maken waaruit blijkt dat de zakelijke relatie op prijs wordt gesteld. En dat het inmiddels al weer vijf jaar geleden is dat jullie voor het eerst zakendeden. Dan begrijpt de ontvanger al beter waarom je een relatiegeschenk kopen ging. En wordt het cadeau des te meer gewaardeerd.
Een relatiegeschenk kopen om de economische inzetbaarheid
Het effect van een relatiegeschenk kopen en weggeven is indirect. Je spendeert een klein bedrag waarmee je de aandacht van de ander even op jouw business zet. Meteen bouw je ook goodwill op. Een geschenk geven heeft een paar economisch interessante kanten:
- Je doet aan hoogwaardige marketing met een lage kostprijs
- Je kleine investering heeft door de verrassing een grote impact
- Je kweekt verdere goodwill voor je eigen dienstverlening of producten
- Je kunt het inzetten om iemand op een nieuwe dienst of product te attenderen
- Je bent net een stapje sneller dan je concurrenten
Houd wel de kwaliteit van het promotieartikel in de gaten
Een cadeautje weggeven doet de reputatie goed. Het is wel zo dat je niet met een ordinair frutsel aan moet komen. Het geschenk moet een bepaalde waarde uitdrukken. En het zou mooi zijn als het niet alleen een geschenk is dat goed in de kast staat, maar dat je ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Let even op de levensduur van je cadeau en op de kwaliteit. Soms voldoet een ballpoint als promotieartikel maar dan wel eentje met een bepaalde stevigheid en een chic uiterlijk. Je kunt goedkoop je bedrijfsgegevens toevoegen op pennen; houd het echter wel subtiel. Niemand vindt een ballpoint met schreeuwende letters leuk.
Een gewild relatiegeschenk kopen
Populaire relatiegeschenken zijn tassen, schorten, kleine rugzakken of drinkflesjes. Stuk voor stuk kun je die bedrukken en zo tot ambassadeurs van je eigen business maken. Net als bij de ballpoint geldt ook hier: houd je boodschap en logo wel klein en sierlijk. Volledige adresgegevens zijn vaak niet nodig en zelfs wat kwalijk. Beter is het om met een website-adres te werken of een QR-code. Wat ook altijd goed helpt is om een leuke quote op bijvoorbeeld een tas te drukken.
Cadeaus inzetten om je bedrijf te promoten
Natuurlijk val je niet meteen heel erg op als je een relatiegeschenk kopen gaat, dat al vaak wordt gegeven zoals een tas, een drinkflesje of een pen. Online zijn veel verrassender artikelen te koop. Van een oogstrelende box met een geurverspreider en tal van geurflesjes tot een opvouwbare koeltas. Vooral een promotieartikel waar veel mensen hun oog even op kunnen laten vallen, is interessant. Bijvoorbeeld een rolkoffer waar je genuanceerd je logo en een leuke tekst op hebt laten drukken. Elke keer als de ontvanger van dat relatiegeschenk er mee de straat op gaat, is hij of zij eigenlijk ambassadeur van je bedrijf. Want iedereen op straat komt dan eventjes in contact met jouw bedrijfsnaam. Als je liever een cadeau geeft waar thuis van genoten kan worden, is een drankgeschenkset ideaal!